Psy w kampaniach społecznych – to daje do myślenia!

Psy to wspaniałe zwierzęta – Royal Canin doskonale o  tym wie. Niestety wciąż część osób świadomie lub nieświadomie wyrządza im krzywdę. Aby zapobiegać złemu traktowaniu psów, powstało wiele kampanii społecznych. O których było w ostatnim czasie szczególnie głośno? Jakich ważnych problemów dotykają?

W idealnym świecie wszystkie zwierzęta domowe powinny mieć kochających opiekunów i ciepły kąt. Niestety, rzeczywistość jest zupełnie inna. Tylko w Polsce w schroniskach przebywa ponad 100 tys. czworonogów. Co roku, tylko w pseudohodowlach, rodzi się ok. 500 tys. psów. Spora część z nich nigdy nie znajdzie domu.

Aby informować o tego typu sprawach, organizacje pożytku publicznego prowadzą kampanie społeczne. Ich celem jest edukacja społeczeństwa i zwrócenie uwagi na konkretne problemy społeczne. Skutkiem ma być zmiana postaw wybranej grupy ludzi (np. osób porzucających czworonogi) i rozwiązanie problemu. Takie inicjatywy mogą również zachęcać do pomocy zwierzętom lub przestrzegać przed ich złym traktowaniem. W tekście przedstawiamy najciekawsze kampanie społeczne poświęcone psom.

By pomóc bezdomnym zwierzętom firma Royal Canin wsparła drugą edycję akcji „Rekordowa miska”. W tym artykule przeczytasz o tym, ile czworonogów udało nam się nakarmić w tym roku.

Tylko pies jest tak wierny

Projekt francuskiej organizacji „Fondation 30 Millions d’Amis” w poruszającym wideo pokazywał przywiązanie psa do właściciela. Opiekun ulega wypadkowi samochodowemu, jego czworonóg ratuje go z płonącego auta, potem wiernie podąża do samego szpitala i czeka na wybudzenie się swojego pana.

Do samego wypadku dochodzi zaraz po tym, jak… właściciel porzucił swojego czworonoga w lesie! Mimo to zwierzę pozostało mu wierne. Kampania społeczna była skierowana do osób, które porzucają zwierzęta.

Jak przemówić do wyobraźni? XI. Nie porzucaj

Ciekawą i dającą do myślenia kampanię społeczną zorganizowała krakowska akcja Karmimy Psiaki. Projekt był podzielony na dwa etapy. W pierwszym etapie do sieci trafiły zdjęcia „porzuconych” psów. Mimo że fotografie były inscenizowane, dobrze oddały emocje i cierpienie zwierząt. Na fotografiach umieszczono hasła kampanii oraz informacje na temat porzuceń (m.in. kary grożące porzucającym). Kliknij i zobacz wspomniane materiały.

W drugim etapie projektu w Internecie ukazały się zdjęcia 6 gwiazd przedstawionych jako porzucone psy – wyrzucone z samochodu, przywiązane do drzewa, zakopywane żywcem, wywiezione do lasu. Ta część kampanii była szczególnie szeroko komentowana w mediach, nagłaśniając problem porzuceń zwierząt w wakacje.

Cudowne metamorfozy, czyli ”Same dog, different owner”

W projekcie ”Same dog, different owner” nadawca – organizacja CARA – pokazuje na serii zdjęć cudowne „przemiany” psów przed i po adopcji. Z jednej strony widzimy zaniedbanego, wychudzonego czworonoga, który dopiero co trafił do schroniska. Fotografia obok przedstawia zdrowego, wypielęgnowanego psa, już w nowym domu.

Organizatorzy – wykorzystując popularny w mediach społecznościowych trend na publikowanie spektakularnych metamorfoz – chcieli przekonać do adopcji bezdomnych czworonogów i do zmiany ich losu na lepsze. Komunikat był prosty: tylko Ty, decydując się na przygarnięcie porzuconego zwierzęcia, możesz dać mu szansę na taką przemianę i pomóc mu „zacząć od nowa”.

Pies nie jest jedyny – inicjatywa z USA

Bardzo potrzebną i wymowną kampanię społeczną zorganizował urząd Prokuratora Generalnego miasta Milwaukee. W materiale będącym częścią kampanii, oglądamy scenę z kliniki weterynaryjnej. Właścicielka przywiozła pobitego, zranionego czworonoga. Lekarz weterynarii pyta „Co znowu stało się psu?”.

Opiekunka nie odpowiada, z trudem powstrzymuje łzy. Wtedy odbiorcy mogą zauważyć, że kobieta ma podbite oko. W wideo pojawia się informacja „76% sprawców przemocy wobec zwierząt używa jej także wobec domowników”. Następnie kamera pokazuje małego chłopca  i hasło: „On jest następny”. Kampania społeczna porusza dwa problemy – przemoc w rodzinie i maltretowanie zwierząt, które są niestety ze sobą połączone. Uświadamia, że zgłaszając złe traktowanie czworonogów, możemy przed nim uchronić również ludzi.

W brytyjskiej kampanii społecznej pies… śpiewa

W inicjatywie „I will survive” (z ang. „przetrwam”) autorstwa brytyjskiej organizacji „Blue Cross”, porzucony pies Bexter „śpiewał” znany hit Glorii Gaynor o tym samym tytule. Spot promujący projekt został zmontowany tak, że oglądający wideo dzięki słowom piosenki poznają smutną historię życia Bextera.

Celem tej kampanii społecznej było nie tylko uświadomienie odbiorcom problemu bezdomności zwierząt, ale także stworzenie pozytywnych skojarzeń z utworem. Być może następnym razem słysząc „I will survive”, ktoś, kto widział także spot, pomyśli o porzuconych psach i zdecyduje się na adopcję jednego z nich. Takich osób na pewno będzie sporo, ponieważ wideo z udziałem Bextera odtworzono ponad 1,2 miliona razy.

Wymienione kampanie społeczne to tylko jedne z wielu wspaniałych i potrzebnych projektów. Warto śledzić tego typu inicjatywy, popierać je i udostępniać. Dzięki temu możemy poprawić los bezdomnych zwierząt i sprawić, że więcej z nich będzie miało kochających właścicieli.

A jaka kampania zrobiła największe wrażenie na Tobie? Koniecznie daj znać w komentarzu.

81

Interesujące? Chcesz
wiedzieć więcej? Zapisz się!

Dziękujemy za zapisanie się do naszego newslettera

Błąd zapisu

zamknij